hittarecept.se smulansmat.blogg.se - Grillad kyckling på spenatbädd med rödbetor och fetaost.

Grillad kyckling på spenatbädd med rödbetor och fetaost.

God kväll!
Hoppas ni haft en mysig helg i solskenet. Här bjuder jag på ett nytt kycklingrecept med många smaker som gifter sig bra tillsammans. Hoppas ni gillar.
 
 
 
Ingridienser 2 portioner:
2 tinade kycklingfiléer
valfri kycklingmarinad eller (soja, olja, salt och peppar till pensling)
6 små delikatessrödbetor
1/2 påse ekologisk babyspenat
1 paket ica salladsost eller fetaost
olivolja och balsamvinäger 
flingsalt
 
Gör så här:
Lägg kycklingen i marinad minst en timme om du vill ha den marinerad. Jag använde "smokey honey" vilken jag tyckte passade bra till men kan tänka mig att en allround marinad skulle fungera minst lika bra. 
 
Skala rödbetorna och koka dem i vatten ca 25 minuter till de är lagom mjuka. 
 
Grilla kycklingfilén på grillen eller i ugnen. Om du använder stektermometer ska denna visa 70 grader. 100 grader i ugnen ger en saftigare kyckling. Om du inte har marinerat kycklingen penslar du kycklingen med soja, olja, salt och peppar strax innan den är klar.
 
Skölj spenaten och lägg upp på en tallrik. Ta av rödbetorna från spisen och spola kallt vatten på dem. Dela dem i klyftor och fördela över spenaten. Dela fetaosten i små bitar och strö den över spenat och rödbetsbädden. Ringla lite olivolja och balsamvinäger över. Lägg kycklingfilén överst på bädden. Strö över lite flingsalt.
 
Servera!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0