hittarecept.se smulansmat.blogg.se - Kycklingpaj med sting

Kycklingpaj med sting

Denna goda kycklingpaj har jag gjort i många år. Fortfarande lika god.
 
 
                           
 
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 100 g Smör
  • 2 msk vatten

 

  • 2 st kycklingfiléer
  • 10 cm purjolök
  • Olivolja
  • 1 st röd paprika
  • 2 dl Crème fraiche med smak av paprika&chili
  • 3 st ägg
  • 2 dl riven ost

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant.  Nagga pajskalet med en gaffel och låt vila i kyl ca 30 min.

Sätt ugnen på 200°. Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla purjolöken. Salta och stek kycklingen i olja i en stekpanna. Tillsätt purjolöken och låt den fräsa med. Kärna ur och tärna paprikan. Blanda kyckling, purjolök, paprika, crème fraiche, ägg och hälften av osten. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Fördela blandningen i pajskalet och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min.

 

                                           
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0